منابع آزمون دکتری سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی
"سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی" یکی از مهمترین شاخه های تخصصی زیر مجموعه علوم جغرافیایی به شمار میرود که روز به روز بر اهمیت آن افزوده شده و به خصوص جنبههای کاربردی آن بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. رشد روزافزون جمعیت و لزوم بهرهگیری از منابع محدود و توانهای محیط طبیعی بویژه با سرعتی شتابان، مسائل مهمی را رویاروی بشر قرار داده است.
مطالعه و پایش چگونگی رخداد تغییرات اتفاق افتاده در سطح زمین از جمله اهداف مطالعات جغرافیایی محسوب می شود. در همین زمینه فناوری های جدید سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی ابزار بسیار ارزشمندی در جهت تحقق اهداف مذکور محسوب می شوند که با بهرهگیری از آنها امکان کسب دادههای مختلف از سطح زمین با پردازش انواع محصولات سنجش از دور فراهم شده و از طرف دیگر یکپارچه ساختن و تحلیل های مکانی اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از سامانه های اطلاعات جغرافیایی امکانپذیر میگردد. تا قبل از این جمع آوری و پردازش این اطلاعات با بهرهگیری از روشهای سنتی بسیار وقت گیر، طاقت فرسا و فاقد دقتهای لازم بود که امروزه با بهرهگیری از نرمافزارهای موجود شکل و حجم شیوه پردازش دادههای مکانی از تغییرات شگرفی برخوردار گردیده است و بدین ترتیب امکان ارزیابی دقیق از چگونگی پراکندگی پدیدهها در سطح زمین و یافتن قوانین حاکم بر آنها در چارچوب روابط انسان و محیط فراهم شده است.
بسته های آموزشی دکتری سنجش از دور و سامانه اطلاعات
هدف دوره:
هدف از چنین دوره ای تربیت افرادیست که قادر باشند با شناخت سامانه ها و فرایندهای طبیعی موقر در تحولات زمین و کاربرد چنین دانش، ارزش و مهارتهایی در فرایند برنامهریزیهای مکانی و محیطی به گونهای عمل نمایند که شرایط زیستمحیطی پایداری خود را حفظ کرده و حالات بحرانی از خود بروز ندهند.
دوره دکتری سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی، برنامه آموزشی – پژوهشی است که از دروس نظری، کاربردی، آموزشگاهی وپژوهشی در زمینههای مختلف سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی تشکیل شده است. دانش آموختگان این دوره خواهند توانست با به کار گیری روشهای پیشرفته پژوهشی و تسلط بر جدیدترین منابع آموزشی دانش سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی در شناخت تنگناها و مشکلات این رشته گام بردارند و با نوآوری خود نیازهای کشور را برطرف سازند و در گسترش مرزهای دانش سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی موثر باشند.
مرکز سنجش از دور و GIS دانشگاه شهید بهشتی در راستای تحقق رسالت خود مبنی بر گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی، برای سال تحصیلی 96-1395 در رشته سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی و در دو گرایش سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی دانشجــوی دکتری تخصصی می پذیرد.
آزمون های مرحله ای دکتری سنجش از دور و سامانه اطلاعات
مراحل پذیرش دانشجویان این مقطع در دانشگاه شهید بهشتی، برای سال تحصیلی 96-1395 به شرح ذیل می باشد:
مرحله اول: شرکت در آزمون سراسری دکتری
شرکت در آزمون عمومی دکتری رشته جغرافیا سال 95 برگزار شده توسط سازمان سنجش و آموزش کشور و کسب حد نصاب تراز مورد نیاز جهت شرکت در آزمون تخصصی رشته سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی دانشگاه شهید بهشتی
مرحله دوم: شرکت در آزمون تخصصی دانشگاه شهید بهشتی
داوطلبانی که در آزمون سراسری دکتری سال 95 رشته جغرافیا توانستند حدنصاب تراز مورد نیاز رشته سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی دانشگاه شهید بهشتی را بدست آورند، مجاز به شرکت در آزمون تخصصی این رشته هستند. این آزمون در تاریخ 22/2/95 در دو نوبت صبح (رشته سنجش از دور) و بعد از ظهر (رشته سامانه اطلاعات جغرافیایی) برگزار گردید.
مرحله سوم: دعوت به مصاحبه حضوری عمومی و تخصصی
تعداد پذیرش شده برای مصاحبه در هر رشته گرایش، بعد از آزمون کتبی به قرار زیر است :
گرایش سنجش از دور : 12 نفر برتر
گرایش سیستم های اطلاعات جغرافیایی : 10 نفر برتر
دانشگاه شهید بهشتی پس از بررسی سوابق تحصیلی ، علمی، پژوهشی ، افتخارات علمی و فوق برنامه و سوالات تخصصی از رشته مورد تقاضای داوطلبان، و نیز بررسی نتایج آزمون تخصصی، نسبت به پذیرش دانشجویان مقطع دکتری این رشته اقدام می نماید.
واحدهای درسی مقطع دکتری سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی:
دروس پایه برای هریک از گرایشها 3 درس بوده و بصورت دروس الزامی از جدول مربوطه ارائه خواهد شد. دروس انتخابی به تعداد 5 درس از میان دروس جدول مربوطه حسب امکانات و نیازهای دانشجو توسط استاد راهنما با هماهنگی مدیر گروه مربوطه انتخاب و ارائه خواهد شد.
مقطع دکتری دارای دو مرحله آموزشی و پژوهشی است. مرحله آموزشی دوره از زمان پذیرفته شدن دانشجو در آزمون ورودی آغاز و با برگزاری امتحان جامع و قبولی در آن خاتمه مییابد. این مرحله شامل گذراندن 16 واحد درسی است که متناسب با اولویتهای آموزشی و پژوهشی کشور، امکانات و توانمندیهای موجود در واحد اجرا کننده برنامه و علایق دانشجو تعیین میگردد. در هر دوره آموزشی دکتری هر نیمسال تا سقف 8 واحد از دروس پایه مشترک و تخصصی ارائه خواهد شد.
مرحله پژوهشی بطور رسمی پس از موفقیت دانشجو در آزمون جامع آغاز و با تصویب موضوع، رساله، تدوین و دفاع از آن پایان میپذیرد. دانشجویان دوره دکتری میتوانند تحقیقات اولیه مرحله پژوهشی خود را در مرحله آموزشی آغاز نمایند اما ثبتنام رسمی آنها برای مرحله پژوهشی و تدوین رساله منوسط به موفقیت در امتحان جامع است. تعداد واحدهای رساله 20 واحد خواهد بود.
- ۹۷/۰۴/۰۳
- ۳۶۲ نمایش